New Delhi/Jaipur - Reisverslag uit New Delhi, India van Frans Zwaanswijk - WaarBenJij.nu New Delhi/Jaipur - Reisverslag uit New Delhi, India van Frans Zwaanswijk - WaarBenJij.nu

New Delhi/Jaipur

Door: Frans2

Blijf op de hoogte en volg Frans

21 Januari 2014 | India, New Delhi

20/21-01-2014 New Delhi – Jaipur, Zoals ik al verwachtte was de auto voor de trip naar Jaipur niet op tijd bij het hotel, je weet het hier in India, dat op tijd een wijds begrip is, wat niet door iedereen hier begrepen wordt, goed dan daar gaan we, op naar Jaipur, de Koninklijke hoofdstad van India, daar waar alle grootvorsten, heersers, gewoont en geregeerd hebben, de paleizen zijn fenomenaal zo mooi al die pracht en praal, dat heeft een vermogen gekost, wat de arme onderdanen wel met hun eigen wil, hebben betaald, ze wilden immers dit feodale systeem, dit Hindoe geloof is een van de oudste ter wereld, met rangen en standen in dit leven en voor het leven wat hierna zal komen, voor ons westerlingen slaat dit nergens op, evenals het idee dat vrouwen niet aan de maatschappij kunnen deelnemen met een baan, sommige hogeropgeleide weer wel, maar kamermeisjes hebben ze hier niet, dat is mannenwerk, Met een stalletje, om voedsel te verkopen mag een vrouw weer wel doen, de regels hun wetten zijn voor ons niet te volgen of te begrijpen, ook is het onbegrijpelijk dat in en land met meer dan en milliard inwoners, er geen vuilostort plaatsen zijn, misschien wel, maar dan te weinig, wat je hier langs de weg ziet liggen is onbegrijpelijk, bergen huisvuil sommige branden andere weer niet, die liggen gewoon te rotten, nee dit was al zo in de 60 er jaren toen ik hier voor het eerst kwam, en het is nog steeds zo, het enige verschil hier in New Delhi is; dat je geen koeien meer op straat ziet lopen, buiten de stad wel, op weg naar Jaipur zag ik ze weer wel lopen, op de middenberm van de snelweg, heb tijdens die rit, van 280 km. heen en 280 km. terug , 2 dode honden zien liggen en en dode koe, met al dat verkeer en de snelheden waar mee gereden wordt, niet erg verwonderlijk, lijkt me, had er eigenlijk meer verwacht, wel verschillende ongelukken met vrachtauto’s die op elkaar klappen, allemaal auto’s van Tata, bekend merk hier, motoren en auto’s die hier rijden zijn het merendeel Tata, tevens zie je ook veel Europeesche en Japanse auto’s hier rijden, wat me opviel was; een Skoda die ik hier zag rijden, het laatste wat je hier verwacht. Wat ook grappig is: de tuk-tuks hebben een taximeter, nog nooit gezien ergens, niet in Thailand, hier wel, de Riksja’s en Tuk-Tuks zijn net mieren in de chaotische verkeer, fietsen scheuren overal tussendoor, raakt elkaar net niet, vanuit de auto gezien is het wel spannend, het is steeds bijna.
Na de rit terug naar New Delhi, die vreslijk lang duurde, oponhoud, ongelukken, omleidingen, enz terug in het hotel, viel het me op dat mijn kamer niet was gedaan, dus ik bellen, komen er drie mannen even mijn kamer doen, terwijl ik de hele dag weg ben geweest, ze alle tijd hebben om te doen. Nee je moet er om vragen, zelfde als een wake-up call. Je vraagt erom, het wordt je toe gezegt, dan op die ochtend is er niemand die je een wake-up call geeft, gelukkig ben ik zelf dan al wakker, kleed mij aan, ga naar de receptie, all personel van het hotel liggen in de lobby te slapen, op de banken tafels en stoelen, dus ikmaak een zo’n persoon wakker, en vraag hem: weet je wat een wake-up call is? Staat me schaapachtig aantekijken, en zegt; no sir, moet je dan kwaad worden, of je schouders ophalen, dat laatste is het beste, later aan het management gemeld, dan hoor je; sorry sir.
Dat is India, er is niets veranderd hier, het ruikt nog hetzelfde, ze rijden nog steeds als idioten, morgen stads toer wat bezienswaardigheden hier bekijken, overmorgen naar Accra That Mahal bezichtigen, donderdag een andere toer, vrijdag zaterga vrije dagen, zondag ochtend vroeg naar het vliegveld op weg naar Holland.
21-01-2014 New Delhi, Vanochtend, na redelijk goed uitgeslapen te zijn, ontbijt genomen, waarna de auto kwam voor de rondrit, dat was even leuk, naa een tempel, kwam er een zwarte lucht anzetten met een klap water, een hoop onweer, tropische buien dus. Als het over gaat komen ze me weer halen, om de rit af te maken. Zo het zware weer is over, nu maken we de rest van de toer af, eerst nog een andere tempel bezoeken waar de tombe van de eerste mens zou liggen, heb niets gezien, het was dus meer een “Archaeological survey of India” wel interessant, mar weer lopen en klimmen, gaan me en beetje de keel uithangen, maar heb het toch weer volbracht, daarna wilde ik nar en shopping mall of departmentstore, nou dat is makkelijke gezegd dan gedaan, die chauffeurs worden opeens weer stom en rijden je nar een winkel vol met Pashima, zijde, enz. daar wordt ik zo moe van, de deuren worden open gezwaaid de goedkoopste dingen vind je bij hun, niet echt natuurlijk,n de chauffeur krijgt zijn commissie ook nog, pure bullshit, dat is in Bangkok, ook hetzelfde, nu ben ik het echt zat, dus ik zeg ; ga mar terug naar het hotel het feest is over, nou meteen zijn baas bellen, die krijg ik weer aan de lijn, uitgelegd wat ik wil, wat hij al wist dus, nu zijn er opeens shopping malls genoeg in Nw.Delhi, ok wij erheen, de modernste mall die je kunt bedenken, in Nw Delhi, met alle toeters en bellen, Starbuck koffie, andere geciviliceerde artikelen, is toch wel weer leuk, hier kan je rondstruinen zonder te worden lastig gevallen, door zijde en Pashima verkopers, onderweg, weer terug naar het hotel, zag ik, dat de Metro hier ook weer uitgebreid wordt, nu begrijp je wel, dat ik daar nooit in zal gaan, als ze op de weg zich al niet kunnen gedragen, zal dat dan wel in de Metro zijn? Ook grappig is de verkopers bij de stoplichten, ze verkopen werkelijk alles, van boeken, stuurhoezen, noem het maar het is er, ook kinderen die op de straat hun kunsten vertonen, zo lenig als een aap, vouwen ze zich dubbel, draaien armen uit de kom, om maar in die positie te komen, op de smerige straat dus, het is zielig om te zien, maar dit is hun leven, en die paar roepia’s van mij, gaan meteen naar de ouders of beschermers, er was laatst op Nat. Geographic. een documantaire hierover, nu zie je het met eigen ogen, het zijn voor ons schokkende dingen, die nog steeds niet hier opgelost zijn, wie weet de reden? On ja, heb wel ideen, maar die hou ik liever voor me. Om geen heilige huisje open te trappen.
Ook is er de gehele dag TV met rellen van regerings partijen die elkaar aan het afmaken zijn, er is al een agent gewond, tja de verkiezingen staan voor de deur, voor alle regerings gebouwen staan militairen in gevecht kleding, het lijkt heel wat, maar het is meer schreeuwen, dan werkelijk geweld. Het nadell is dat heel veel straten zijn afgezet, met als gevolg dat alle verkeer moet worden omgeleid, dus dat is elke keer uren in de file, gaatje hier proberen kruip, sluip, en weer vast staan, de tuk-tuks, Riksja’s alles door elkaar heen, ongelovelijk wat een chaos, iedereen toetert, met claxons van vrachtwagens, dus dan weet je wel wat een geluid dat geeft, hoor je opeens een vrachtwagen naast je toeteren, is het een Tuk-Tuk, dat is dus lachen, wat moet je anders. Nee echt voor vakantie moet je hier niet zijn, er zijn heel wat mooie dingen te zien hier in de stad, maar je gaat beter naar Nepal, waar het prachtig moet zijn, maar ik heb genoeg gezien en gedaan in de afgelopen weken, ik ga het idee zelfs leuk vinden, om zondag naar Holland terug te vliegen, en alle familie en vrienden weer te zien.
Morgen naar Tai Mahal, donderdag nog een toer, een boottocht over de Ganges, tot dan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Wereldreis

Lekker rondreizen

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2014

New Delhi/Amsterdam

24 Januari 2014

New Delhi

23 Januari 2014

New Delhi

22 Januari 2014

Taj Mahal/ New Dehlhi

21 Januari 2014

New Delhi/Jaipur
Frans

Actief sinds 11 Nov. 2013
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 15680

Voorgaande reizen:

08 December 2013 - 26 Januari 2014

Wereldreis

Landen bezocht: