Taj Mahal/ New Dehlhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Frans Zwaanswijk - WaarBenJij.nu Taj Mahal/ New Dehlhi - Reisverslag uit New Delhi, India van Frans Zwaanswijk - WaarBenJij.nu

Taj Mahal/ New Dehlhi

Door: Frans2

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 Januari 2014 | India, New Delhi

22-01-2014 Taj Mahal vanochtend zou ik dus om 08:00 opgehaald worden, wat gebeurd er, ik wordt om 06:45 gebeld , dat de auto voor staat, dat was dus niet de afspraak, dus toch maar eerst even ontbijten, wat je ontbijt kan noemen hier, 4 toastjes met jam, 2 kop koffie, daar kan je dus je dag niet op starten, maar het zal wel moeten. Dus op weg naar de Taj Mahal, in tegenstelling tot de weg die we gisteren reden, was dit een wonderweg, het leek de A2 wel, maar dan met heel weinig verkeer, zo rustig, geen kuilen, ik kwam er snel achter waarom deze weg zo perfect was, het was de weg naar het nieuwe F1 circuit BUDDH, zo is de naam, ja dan moet je wel een goede indruk achterlaten bij de wereld pers, dan kan je geen gaten en kuilen in de weg permitteren, heb het circuit nog zien liggen, vreselijk groot complex, ook langs deze weg zag ik dat er enorme hoeveelheden grote gebouwen gebouwd werden, zo groot, het leek Hong Kong wel, wat daar in moet komen wonen wist de chauffeur niet, nu weten ze hier toch niet zo gek veel, dus dat ga ik zo even uitzoeken op internet, als die werkt tenminste, want dat is hier niet al te best, na 280 km goede weg, kwamen we in Agra an waar de Taj Mahal is gebouwd, het was redelijk druk, het miezerde wat, dus daar sta je dan ach een paraplu heb je niet nodig, dat dacht je dus, wel na een ½ uurtje dus wel, kledder nat was ik, maar goede foto’s gemaakt, binnen geweest, echt een imposant gebouw, wat in die tijd is gebouwd met mankracht, als je ziet hoe dat marmer is uitgehouwen en weer ingelegd met decoratie bloemen en lijnen, met edelstenen en half edelstenen, is het logisch dat er 22 jaar over is gebouwd, het verhaal erachter is eigenlijk triest.

De Taj Mahal (Urdu: تاج محل, Hindi: ताज महल, vroeger ook Tâdj-Mahal) is een imposant, wit marmeren mausoleum in Agra (Uttar Pradesh). Shah Jahan, de vijfde heerser van het Mogolrijk, liet het grafmonument tussen 1632 en 1648 bouwen als laatste rustplaats voor zijn geliefde echtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed was overleden. Na de dood van Shah Jahan werden ook diens resten bijgezet in de tombe.
De Mogoldynastie had de gewoonte om voor haar leden grafmonumenten in symmetrisch aangelegde tuinen te bouwen. Tuinen staan in de islamitische traditie symbool voor het paradijs en de Mogols poogden voor hun overledenen een hemelse woonplaats op aarde te scheppen. De grootschaligheid en esthetische verfijning van deze bouwwerken diende tevens de luister van hun heerschappij te onderstrepen. Een eerste hoogtepunt in deze traditie was Humayuns tombe in Delhi, in de jaren 1560 gebouwd door Akbar.
De Taj Mahal staat niet zoals gebruikelijk in het midden van de tuin, maar op een verhoogd platform aan de oever van de Yamuna-rivier in Agra en domineert zo de wijde omgeving. Vier vrijstaande minaretten bezetten de hoeken van het platform en geven het bouwwerk een driedimensionale referentie. De Taj Mahal wordt geflankeerd door twee identieke - in contrasterend rood zandsteen opgetrokken - gebouwen, de moskee en het gastenverblijf. Tussen het mausoleum en de hoofdpoort van het complex ligt de conform het Perzische chahar bagh-patroon door kanalen in vier gelijke perken verdeelde tuin.
Het mausoleum wordt geroemd om de volmaakt uitgevoerde symmetrie, de verfijnde decoraties in de vorm van kalligrafieën uit de Koran, de marmeren reliëfs en het ingelegde steenwerk en niet op de laatste plaats vanwege het subtiele lichtspel, dat het gebouw steeds een ander aanzien geeft.
Shah Jahan slaagde in zijn ambitie om een monument voor de eeuwen neer te zetten. De Taj Mahal is een van de meest herkenbare gebouwen ter wereld en een symbool van India. In 2007 werd de Taj Mahal verkozen tot één van de zeven nieuwe wereldwonderen. Het gebouw wordt jaarlijks door miljoenen bezoekers bezocht. Voor velen van hen is het mausoleum vooral een romantische ode aan de liefde
De bouw van het zeventien hectare grote complex startte met het aanleggen van het 300 meter brede, rood zandstenen fundament aan de oever van de Yamuna. Door het slaan van putten tot onder het grondwaterniveau, die opgevuld werden met baksteen en mortel, zorgden de bouwers voor een solide basis voor het mausoleum, de moskee en het gastenverblijf. Het platform is aan de rivierzijde negen meter hoog, waardoor de Taj Mahal de wijde omgeving domineert. Aan de tuinzijde ligt het platform een meter boven de grond. Het fundament was klaar bij de tweede herdenking van de sterfdag van Mumtaz Mahal in 1633, waarna gelijktijdig aan de verschillende gebouwen van het complex werd gewerkt. Het mausoleum zelf werd in 1643 officieel in gebruik genomen, maar het werk aan de overige gebouwen duurde in ieder geval nog tot 1647-48
Mumtaz Mahal was in 1632 herbegraven in een hoekje van de tuin van de Taj Mahal, maar in 1643 kreeg ze haar definitieve rustplaats in het midden van het mausoleum. Vijfentwintig jaar later werd haar echtgenoot naast haar bijgezet. Shah Jahan was in 1658 door zijn zoon Aurangzeb afgezet als heerser over het Mogolrijk en had zijn laatste jaren onder huisarrest doorgebracht in het Fort van Agra, met uitzicht op de Taj Mahal.
Na het bezoek aan de Taj Mahal, zijn we gaan eten, wat denk je Lams Kerrie natuurlijk, maar wel lekker met wat Naanbrood, is het wel te doen, daarna naar een marmer houwerij gegaan waar ze nog volgens oude tradities het marmer bewerken, zoals in de tijd van de bouw van de Taj Mahal, interessant om te zien hoe dat toen ging, maar ze hadden mensen genoeg, en hele families die gespecialiseerd waren in dit werk, maar ja tevens proberen ze om je dan wat te verkopen, dat ging dus niet door, Daarna weer terug naar New Delhi, weer 4 uur in de auto, eerst over die prachtige snelweg, waar je aan weerskanten van de snelweg, de landbouw ziet, waar aardappelen en koolzaad of lijnzaad wordt verbouwd, de gids chauffeur was er helemaal lyrisch over, dat ze dat deden in India.
Na nog een uurtje door de stad zigzaggen, kruip en sluipdoor, kwam ik weer bij het hotel, waar zowaar mijn kamer gedaan was, morgen de laatste excursie hier, ik geloof een boottocht over de Ganges, vast wel spannend, tot dan